ترس از موج دوم کرونا؛ پوشیدن ماسک در ادارات دولتی افغانستان اجباری شد

استفاده از ماسک در ادارات دولتی و بیمارستان‌های افغانستان از این پس اجباری است

وزارت بهداشت افغانستان در حالی از موج دوم ویروس کرونا هشدار می‌دهد و پوشیدن ماسک را در نهادهای دولتی این کشور اجباری می‌سازد- WAKIL KOHSAR / AFP

زمزمه‌ها از شیوع موج دوم ویروس کرونا مانند سایر کشورهای جهان در افغانستان نیز شنیده می‌شود و نسبت به چندماه گذشته، شمار مبتلایان ویروس کرونا نیز در این کشور بیشتر شده است. به همین دلیل وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است که پوشیدن ماسک در ادارات دولتی و بیمارستان‌های افغانستان پس از این اجباری است و نباید هیچ کس بدون ماسک به این نهادها رفت‌وآمد کند تا از ابتلای افراد و افزایش شیوع این ویروس جلوگیری شود.

وزارت بهداشت افغانستان به تازگی اعلام کرد: «با افزایش احتمال موج دوم ویروس کرونا در افغانستان به ویژه در فصل سرد سال، از این پس استفاده از ماسک در ادارات دولتی و بیمارستان‌ها اجباری است.»

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید: «طرح استفاده از ماسک در ادارات دولتی چندی پیش از سوی وزارت بهداشت به کابینه افغانستان پیشنهاد و به تازگی از سوی کابینه این کشور تایید شد.»

آقای سمسور، درباره اجبار پوشیدن ماسک در ادارات دولتی افزود: «در نشست مجازی که میان سرپرست وزارت بهداشت افغانستان و مسؤولان بهداشت استان‌های کشور برقرار شد تصمیم به لزوم استفاده از ماسک برای تمام مراجعین و کارکنان بیمارستان‌ها گرفته شد تا از ابتلای بیشتر مردم و شیوع این ویروس جلوگیری شود.»

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان در رابطه با شکایت اداره هوانوردی این کشور مبنی بر ارائه آزمایش‌های تقلبی (ویروس کرونا)، از سوی برخی از آزمایشگاه‌های خصوصی نیز اشاره کرد: «۲۴ آزمایشگاه در استان کابل از سوی وزارت بهداشت افغانستان بررسی شد که از این میان، سه آزمایشگاه اخطاریه دریافت کردند و یکی از آن‌ها هم از سوی وزارت بسته شد.»

او در رابطه با آمادگی وزارت بهداشت این کشور برای مبارزه با موج دوم کرونا خبر داد: «وزارت بهداشت افغانستان برای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا آماده است و هر چند احتمال دارد که این وزارت تا سال ۲۰۲۱ به واکسن کرونا دسترسی نداشته باشد، اما با کمک‌های بین‌المللی و پس از ساخت واکسن در جهان، این وزارت قادر خواهد بود که برای ۲۰ درصد از مردم کشور واکسن کرونا فراهم کند.»

وزارت بهداشت افغانستان در حالی از موج دوم ویروس کرونا هشدار می‌دهد و پوشیدن ماسک را در نهادهای دولتی این کشور اجباری می‌سازد که براساس آمار رسمی این نهاد (وزارت بهداشت)، در حدود ۳۹ هزار و ۹۹۴ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان یک هزار و ۴۸۱ بیمار جان باختند و بیش از ۳۳ هزار و ۳۰۰ بیمار دیگر بهبود یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان این کشور از خبرهای موج دوم ویروس کرونا نگران شده‌اند. آنان می‌گویند که حکومت افغانستان باید این‌بار هرگونه راهکاری را که می‌داند و می‌تواند به کار ببندد تا از مبتلا شدن مردم و شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کند. دولت نباید اجازه بدهد مانند گذشته مردم بی‌توجهی کنند و اجتماعاتی را به بهانه‌های مختلف برگزار کنند. زیرا این ویروس همه‌گیر است و تمام مردم در برابر شیوع آن مسؤول‌اند.

شکیبا حیدری، ساکن کابل می‌گوید: «من و اعضای فامیلم تاکنون ماسک را دور نکردیم، زیرا می‌دانیم که این ویروس کاملا از بین نرفته و اکنون که موج دوم آن شایع شده است باید دولت افغانستان پوشیدن ماسک را برای همه شهروندان اجباری کند و اجازه ندهد که پس از این اجتماعات بزرگ را برگزار کنند در غیر این صورت اگر این‌بار در افغانستان شیوع پیدا کند، بدون شک قربانی زیادی خواهد گرفت.»

نبیلا صدیقی، هم ساکن کابل است و می‌گوید: «این مرض با کسی شوخی ندارد. شما دیدید که در سراسر جهان چه تعداد قربانی گرفت و در کشور ما نیز. ما باید خود مراقب سلامتی خود و دیگران باشیم. ما می‌دانیم که کشور فقیری هستیم و توانایی مبارزه با این مرض را نداریم، پس نباید خود را به دست خود از بین ببریم، هر آن چه که وزارت بهداشت توصیه می‌کند باید بدون سهل‌انگاری انجام دهیم تا جان خود، خانواده و هموطنان‌مان را حفظ کنیم.»

صادق حمیدی، پزشک، می‌گوید: «متاسفانه تاکنون برای این ویروس نه واکسن و نه داروی مناسب یافت شده است، یگانه راه نجات پوشیدن ماسک، شستن دست‌ها با صابون، نرفتن به جاهای پر رفت و آمد و ماندن در خانه است. اگر این نکات را مراعات نکنیم بدون شک این ویروس همه را مبتلا خواهد کرد.»

بیشتر از